Theeplantage en afscheid nemen - Reisverslag uit Akuressa, Sri Lanka van Sarah Lijzer - WaarBenJij.nu Theeplantage en afscheid nemen - Reisverslag uit Akuressa, Sri Lanka van Sarah Lijzer - WaarBenJij.nu

Theeplantage en afscheid nemen

Door: Sarah de Lijzer

Blijf op de hoogte en volg Sarah

20 December 2012 | Sri Lanka, Akuressa

Zondagochtend werden we bij de theeplantage verwacht. We werden met de tuctuc gebracht, omdat het te ver was om te lopen. Op de theeplantage hebben we een hele rondleiding gehad door de theefabriek. We hebben elke stap gezien die nodig is om thee te maken. Ik moet eerlijk bekennen, ik wist niet dat het zoveel werk (en dan ook veel handwerk)was en dat het zoveel tijd kostte. Vanaf nu drink ik mijn thee dus met respect!
Na de rondleiding kregen we nog een glaasje fris en een koekje in de gastenkamer. Vlak voordat we weggingen kregen we alledrie nog een zak thee cadeau. Dat was echt heel lief!!
Na de rondleiding moesten we nog even naar Akuressa Town. We hadden in de week al een taart gekocht voor de meiden, maar deze zat vol mieren. Dus gingen we op pad om een nieuwe taart, aangezien mieren nu niet echt lekker zijn. We hebben twee kleine taartjes gekocht, 1 met aardbei en 1 met sinasappel.
'S middags hebben we met 4 van de 10 meisjes gepraat, grapjes gemaakt en gespeeld. De andere meisjes moesten leren voor toetsen of taken doen.
S'avonds was wel iedereen er. De vrouwelijke staffleden hadden we allemaal een kledingstuk gegeven, waarvan ze hadden aangegeven dat ze die zo mooi vonden bij ons. De meisjes kregen allemaal een ringetje. We zagen alleen maar blije gezichten!!
Toen we de taart hadden aangesneden, verwachtte we dat de kinderen en de staffleden erom zouden komen. Dit was echter niet het geval, dus hebben we de taartstukjes maar uitgedeeld. Het was de bedoelng dat iedereen zou dansen, maar dit is niet meer gelukt. Jeanine en Irene ondergingen een hele fotoshoot omdat ze allebei een sari aanhadden.

Maandagochend heb ik mijn koffer gepakt, omdat we na de lunch zouden vertrekken. Na de lunch was het dus zover. Niemand heeft het droog gehouden. De meisjes, de staffleden en wij alledrie moesten huilen bij het afscheid nemen. De meisjes bleven maar zeggen: 'don't forget me, akka Sarah'. Nou, dan kan ik het niet droog houden. In Akuressa regende het, dus werd er lachend gezegd dat zelfs Akuressa huilde omdat we weg gingen.
Daarna hebben we er een paar uur over gedaan om in Moratuwa te komen. Hier kregen we dezelfde kamer als de vorige keer en kon het slepen weer beginnen ('waarom weer die tweede verdieping??', zucht zucht zucht!!).

Maandag heb ik lekker tot 10 uur uit kunnen slapen. Daarna moesten we op gesprek bij Bandula over hoe het was gegaan in Akuressa en wat we de komende dagen gaan doen. Dinsdag moeten we nog wat verslagen maken en woensdag en donderdag gaan we naar Kandy.

Nou op naar het volgende verslag met de ervaringen van Kandy!!