Concert pre-school en weekendje Galle - Reisverslag uit Akuressa, Sri Lanka van Sarah Lijzer - WaarBenJij.nu Concert pre-school en weekendje Galle - Reisverslag uit Akuressa, Sri Lanka van Sarah Lijzer - WaarBenJij.nu

Concert pre-school en weekendje Galle

Door: Sarah de Lijzer

Blijf op de hoogte en volg Sarah

11 December 2012 | Sri Lanka, Akuressa

Zaterdag was dan de grote dag, het concert van de pre-school!! Het begon om 10 uur tot 13 uur. We zijn samen met de meisjes van het girlshome naar de school gelopen waar het concert werd gehouden. Toen we met de meisjes wilden gaan zitten, werden we echter door een leerkracht van de pre-school naar voren gehaald. Daar stonden drie stoelen op de eerste rij ons op te wachten, wij waren immers ook de leerkrachten van de kinderen, dus betere plaatsen. Voordat het concert kon beginnen, moesten er theelichtjes in de vorm van een boom, worden aangestoken. Deze eer viel aan de directrice van het girlshome, de leekrachten en wij mochten ook opeens nog alledrie een theelichtje aansteken. Ik was even bang dat ik de mijne niet aankreeg, want het duurde wel heel lang voordat hij begon te branden.
Toen Irene, Jeanine en ik weer zaten, kwamen er drie meisjes van de pre-school bij ons staan in hun danskleren, met een bloemetje. Wij dus aangeven dat de bloem heel lassanai (mooi) was, toen ze opeens de bloemen aan ons gaven en weg liepen. Wij hadden dus niet begrepen dat de bloemen voor ons waren!!
Tijdens het concert kwamen de kinderen van de pre-school steeds langs om ons hun danspakjes te laten bewonderen. De kinderen vonden het geweldig om complimentjes te krijgen, wanneer ze klaar waren met dansen (veel verder dan goed en heel goed kwamen we niet, maar ze waren er erg blij mee). Ook durfde enkele meisjes op onze schoot te zitten, tussen het dansen door.
In de pauze, raakte Irene aan de praat met de cameraman (huh, ze hadden toch gezegd dat het niet werd opgenomen??) en deze gaf aan dat wij een dvd van de voorstelling helemaal gratis konden krijgen. Nou je kunt begrijpen dat wij daar superblij mee waren. Nu kunnen we aan het thuisfront laten zien welke dansjes wij aan de kinderen hebben geleerd.
Wat heel leuk was, was dat enkele dansjes die wij de kinderen hadden aangeleerd, tijdens het concert in de verkeerde volgorde werden uitgevoerd. Dus wij zaten daar met ingehouden lach en maar met de duimen omhoog, zodat de kinderen grote glimlachen hadden!
Nadat het concert was afgelopen, hebben we nog even afscheid genomen van de pre-school kinderen, wat toch wel moeilijk was. Je bent toch wel van die bengeltjes gaan houden.
Daarna begon ons weekendje Galle. We zaten in het Dutch fort in een hotel (New Old Dutch Hotel). Wederom was de kamer, de bedden en de badkamer heel luxe en jongens wat waren wij daar aan toe.
Nadat we onze tassen hadden neergezet, hebben we even op het terrasje een (gekoeld!) blikje cola gedronken en overlegd hoe we dit weekend gingen aanpakken. Irene en Jeanine hebben internet op hun gsm's en gingen kijken of ze what's app's hadden. Nou, Jeanine heeft het wel geweten hoor!!! Haar gsm liep vast, omdat ze zoveel berichtjes binnen kreeg.
Na het colaatje zijn we in Galle gegaan om wat souveniertjes te kopen. Ik had twee paar nieuwe slippers gekocht voor het Galle weekend, omdat de meegenomen slippers gesneuveld waren. Nou, dat heb ik geweten!! Mijn voeten lagen aan het eind van de dag open, aan de bovenkant waar het bandje zat. Daarna hebben we pizza gegeten en hamburger met friet (de porties waren nogal klein) en dat was een geweldige afwisseling met de rijst die we steeds eten!
De zondag hebben we lekker uitgeslapen en het ontbijtje was ook heel lekker. We hadden getoast brood, jam, boter, mango, ananas en thee gekregen. Daarna zijn we over de muren van het fort gelopen. Toen we bijna de hele route hadden gehad, kwamen we een man van de afdeling archeologie tegen. Hij begon ons allemaal dingen te vertellen, o.a. dat enkele muren van het fort beschadigd waren door de tsunami, waardoor je er niet meer op mag lopen. Hij heeft ons ook enkele details laten zien (zoals het VOC logo) waar wij dus gewoon voorbij waren gelopen. We waren achteraf deze man heel dankbaar. Wanneer je dus naar het Dutch fort ga, neem dan een gids, anders snap je er niets van!!
Ook zagen we nog enkele aapjes die met een touwtje vastgemaakt waren aan iemand, een cobra die werd uitgedaagd zodat hij uit zijn mand kwam en twee joekels van een pythons. We zijn overal langs gelopen en hebben het genegeerd, omdat we het zo zonde vonden voor de dieren. Ow ja, en ik vond natuurlijk weer de weg te smal toen ik langs die slangen moest ('jaja, ik weet het, wat een held'). Maar kijk maar eens hoe jij het vind als je langs een cobrra in aanvalshouding moet lopen en langs pythons van 2 à 3 meter.
Na de rondleiding door het Dutch fort zijn we gaan lunchen bij een cafeetje. Daar hadden ze heel lekkere milkshakes (mango en vanille waren heel lekker) en de spagetti was ook heel lekker.
Daarna zijn we naar Unawatana gegaan. Dit is een strand, waar we lekker hebben gezond. Daarna zijn we weer naar Akuressa gegaan.
Maandag zijn we naar de stad gemaakt om vriendenboekjes te maken. De kinderen begrijpen het vriendenboekje niet, maar vinden het toch leuk om ze in te vullen.
Dinsdag hebben we met de kinderen een naambordje geknutseld. Jammer genoeg begrepen ze niet dat dit bordje voor boven hun bed was. Uiteindelijk kregen wij heel veel zelfgemaakte naambordjes.
Ook gingen er al twee meisjes van het girlshome naar huis. Dit kregen we van het ene op het andere moment te horen en toen ging het allemaal wel heel snel. Voor we het wisten moesten we afscheid nemen van de twee meisjes. We hadden van te voren voor elk kind een ringetje gekocht, om bij ons afscheid te geven, dus deze kregen ze mee.
We moesten allemaal moeite doen om niet te huilen, want in zo'n korte tijd ben je toch aan ze gehecht geraakt. Toen we elkaar aankeken, toen stortte we allemaal in en stonden we huilend toe te kijken hoe de meisjes weggingen. Ook de meisjes hadden het moeilijk en eentje moest ook huilen. Zucht, afscheid nemen is niet makkelijk!!

Ow ja... Ik ben helemaal vergeten te vertellen dat we op 5 december ook sinterklaasfeest hebben gehouden hier.
Op de pre-school hebben we een leerkracht laten vertalen dat we in Nederland een traditie hebben Sinterklaas, dat hij de kinderen beschermd en dat de kinderen dan cadeautjes krijgen. De kinderen kregen een knuffel die Irene van de IKEA had meegenomen. We hadden vier varianten: slang, wolf, ijsbeer en eland. De kinderen waren heel blij met de cadeautjes. We hebben ze de dagen erna regelmatig voorbij zien komen.
Bij de girlshome hadden we ook een knuffeltje van de IKEA, een chocoladereepje die we uit de supermarkt hadden meegenomen en een Jip en Janneke mermorie-spel.
We hadden de meisjes hun slippers laten zetten (na een uitleg van wat Sinterklaas was) en we hadden ze het liedje Sinterklaas Kapoentje laten zingen. Rond 11 uur hebben we de cadeautjes in de slippers gelegd. Daarna heeft Irene het galopperen van het paard nagedaan door twee helften van een kokosnoot tegen elkaar te slaan. Jeanine en ik hebben de kinderen wakker gemaakt. Deze kwamen met kleine oogjes hun slippers ophalen en kropen meteen terug in bed. Toen ook wij weer op onze kamer waren, toen hoorden we hoefgetrappel (kokosnoten). Toen we gingen kijken wat het was, vonden we allemaal een pen in onze slipper. Dat vonden we echt heel lief!!
De volgende ochtend vonden Jeanine en ik ook nog een cadeautje in onze slipper van Sinterklaas (Irene). Dit was delfsblauw poppetje met daarboven een zeephartje. Dit vond ik zo lief!!

Nou, ik ga weer ophouden. Nu zijn jullie weer bij. Tot de volgende keer!!

• 12 December 2012 - 19:02

Tanja Faas:

Goh Sarah wat een aangrijpend verhaal zeg, ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk was voor jullie om afscheid te moeten nemen van die meisjes. Een band opbouwen gaat heel snel, maar is dan oh zo moeilijk om die te moeten verbreken.
    Leuk verhaal over sinterklaas, fantastisch gedaan hoor.
    Wanneer komen jullie ook al weer terug? Dat ben ik ff vergeten.
    Tot het volgende verhaal maar weer eejjj. De groetjes aan de meiden hoor!
    Groetjes ut een koud Susande.
    Tanja

• 15 December 2012 - 18:51

Sarah De Lijzer:

Hoi Tanja!
    Ja, het is inderdaad heel moeilijk om afscheid te moeten nemen van de meisjes. Vooral omdat er al enkele kinderen in meerdere keren weg gaan, waardoor je meerdere keren afscheid moet nemen. Met sommige kinderen ga je wat minder om, maar dan nog merk je dat er wel een band is.
    Dank je wel! De kinderen vonden het de dag erna heel leuk, alleen op het moment zelf, toen ze uit bed werden gehaald, waren ze wat minder enthousiast, haha.
    We komen zondag 23 december terug aan in het koude Brussel, dus we vertrekken op zaterdagavond vanuit Colombo.
    Tot de volgende reactie!!

Groetjes uit het warme Akuressa!

• 15 December 2012 - 19:33

Sarah De Lijzer:

@ Tanja: Gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik hoorde van mijn moeder dat er een pop bij jullie buiten stond.
    Hoop dat je een fijne dag hebt gehad!!
    Veel feestelijke groetjes uit Sri Lanka!